Kącik edukacyjny

WSPOMAGANIE ROZOWJU DZIECKA – wskazówki dla rodziców

Rozwijanie umiejętności społecznych

  • Często rozmawiajcie ze swoimi dziećmi o wszystkim, co Was otacza, co robicie,
    co myślicie, co czujecie
  • Dawajcie dzieciom przykład właściwego postepowania i zachowania się,
    ponieważ dzieci najwięcej uczą się od Was
  • Bawcie się z dziećmi w odgrywanie różnych ról, które dadzą szansęna zrozumienie
    różnych sytuacji i zachowań
  • Czytajcie dzieciom książki i opowiadania, które pozwolą zrozumieć różne życiowe sytuacje,
    nauczą formułować wnioski i ocenę postępowania bohaterów
  • Pamiętajcie o każdorazowym omawianiu postępowania i zachowania bohaterów
  • Przydzielajcie dzieciom obowiązki, które nauczą je odpowiedzialności
    za podejmowane działania.



Rozwijanie dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych

  • Omawiajcie z dzieckiem znaczenia słów: „bezpieczny, bezpieczeństwo”
  • Rozmawiajcie ze swoimi dziećmi na temat zagrożeń płynących z otoczenia
  • Wskażcie dzieciom instytucje i osoby niosące pomoc w sytuacjach kryzysowych i trudnych,
    nauczcie dzieci alarmowego nr telefonu 112
  • Chodząc z dziećmi na spacery, swoim przykładem pokazujcie, jak bezpiecznie
    poruszać się po drogach
  • Omawiajcie wygląd i znaczenie znaków drogowych
  • Organizujcie dzieciom wycieczki środkami transportu publicznego, aby wiedziały,
    jak właściwie się w nich zachowywać
  • Rozmawiajcie z dziećmi na temat szkodliwego działania leków niewłaściwie zażywanych
  • Pokazujcie, tłumaczcie dzieciom, do czego służą środki chemiczne i jak właściwie je stosować
  • Ustalcie zasady bezpiecznej zabawy w czasie wolnym i ich przestrzegajcie
  • Nauczcie dzieci jak mają zachować się w sytuacji zagrożenia (gdy ktoś obcy zachęca je
    do wzięcia czegoś): stanowczo POWIEDZ NIE, ODEJDŹ, SZUKAJ POMOCY
    u konkretnej osoby.


Rozwijanie czynności intelektualnych, potrzebnych
w poznawaniu i rozumieniu siebie oraz swojego otoczenia

  • Wspólnie rozwiązujcie i układajcie zagadki słowne
  • Wspólnie układajcie historyjki obrazkowe wskazując związki przyczynowo-skutkowe;
    nadawajcie tytuły poszczególnym obrazkom i całej historyjce.
  • Podczas zabawy lub prac porządkowych stwarzajcie sytuacje pozwalające dziecku na:
    – układanie przedmiotów wg wielkości (od największego lub od najmniejszego)
    – tworzenie zbiorów opierając się na pojęciach ogólnych (pojazdy, owoce, zwierzęta, itp.)
    oraz dzielenie zbiorów na podzbiory wg różnych cech elementów (np. klocki różnych rodzajów)
  • Sprawdźcie, czy Wasze dziecko:
    – rozpoznaje i nazywa przedmioty wykorzystywane w pracy przez ludzi różnych zawodów
    (lekarza, listonosza, itp.) oraz potrafi powiedzieć, do czego one służą
    – dostrzega i opisuje cechy przedmiotów, wskazuje na różnice i podobieństwa między
    przedmiotami
    – grupuje przedmioty wg ich przeznaczenia (np. do jedzenia, do mycia)
  • Podczas rozmów z dzieckiem z wróccie uwagę, czy:
    – potrafi przewidzieć skutki określonych zachowań na podstawie posiadanej wiedzy
    i doświadczeń; wie, jakie zmiany są nieodwracalne i próbuje ich unikać
    – opowiada o przygodach wskazując przyczyny i skutki wydarzeń
    – przewiduje fakty, które jego zdaniem mogą zaistnieć (np. układa zakończenie opowiadania)
  • Zadawajcie dziecku pytania dotyczące planowania czynności (np. co trzeba przygotować
    do zrobienia kanapek) i zaobserwujcie, czy dostrzega związek pomiędzy wykonywaniem
    czynności, a jej efektem (np. uzyskanie barw pochodnych z podstawowych kolorów farb).

 


 

Rozwijanie mowy

  • Zachęcajcie dziecko do naśladowania odgłosów otoczenia.
  • Łączcie nazywanie z konkretnym obiektem, a więc z obrazkami czy widzianymi
    przez dziecko przedmiotem, osobą, zjawiskiem.
  • Komentujcie aktualne wydarzenia z najbliższego otoczenia w czasie ich trwania.
  • Organizujcie wspólne „zabawy buzią”: dmuchanie baniek mydlanych, nadmuchiwanie
    gumowych zabawek, gwizdanie, nadymanie policzków.
  • Zwróćcie uwagę na ćwiczenia dłoni – zręczność rąk ma związek ze sprawnym
    artykułowaniem i mówieniem.
  • Starajcie się nie wyręczać dziecka w wypowiadaniu życzeń i opowiadaniu wrażeń,
    nie przerywajmy jego wypowiedzi;
  • Odpowiadajcie na pytania dzieci;
  • Gdy dziecko mów po swojemu, powtarzajcie po nim tę samą treść
    w poprawionej gramatycznie formie.
  • Opowiadając dziecku bajkę czy interpretując scenkę przedstawioną na obrazku,
    starajcie się mówić zdaniami złożonymi.
  • Nie upraszczajcie mowy, gdyż to nie wpływa stymulująco na jej rozwój.
  • Jeżeli dziecko jest pod opieką logopedy – nie ignorujcie jego zaleceń
    i wykonuj ćwiczenia w domu.

Rozwijanie umiejętności przygotowujących do czytania i pisania
Warto w szczególności:

  • Zwracać uwagę na poprawną wymowę
  • Budzić ciekawość i zainteresowanie dziecka książką (wspólnie je oglądajcie,
    rozmawiajcie na temat treści i ilustracji, czytajcie)
  • Bawcie się z dziećmi słowem (układanie rymów, rymowanek, rozwiązywanie
    i układanie zagadek, wymyślanie zakończenia bajek, zachęcanie do układania
    własnych bajek i wierszy)
  • Uczyć słuchania (wykorzystujcie bajki, wiersze, opowiadania)
  • Oglądać i porównywać ilustracje, historyjki obrazkowe, fotografie
  • Grać z dziećmi w gry typu „memory”, układanki, konstruować budowle
  • Wspólnie dokonywać podziału wyrazów na sylaby mama ma-ma.
  • Wydzielać (z dziećmi starszymi) pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie
  • Utrwalać znajomość schematu ciała i jego stronności: prawa-lewa
  • Ćwiczyć orientację przestrzenną i kierunkową: prawo-lewo, góra-dół, w, na,
    pod, za, przed, między, obok.
  • Ćwiczyć orientację na kartce papieru: góra-dół, prawa-lewa.
  • Pomagajmy dziecku nawlekać koraliki, budować wieże z klocków,
    tworzyć świat z plasteliny lub modeliny.
  • Kreślić linie z zachowaniem kierunku ruchu:
    linii pionowych: od góry ku dołowi linii poziomych: od lewej do prawej
  • Ćwiczyć u dziecka prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego
  • Ćwiczyć sprawność dłoni poprzez:
    – odwzorowywanie szlaczków i wzorków
    – kalkowanie (klaka techniczna, miękki ołówek)
    – malowanie, również palcami
    – wydzieranie palcami i wycinanie nożyczkami, naklejanie
    – rysowanie, kolorowanie
    – nawlekanie koralików, guzików
    – modelowanie z gliny, plasteliny
    – udział dziecka w czynnościach domowych.

Wspieranie rozwoju ruchowego
i kształtowanie zdrowego stylu życia

Spontaniczne działania ruchowe rozwijają motorykę małą i dużą dziecka, mają wpływ na dojrzewanie jego układu nerwowego. Aktywność fizyczna wzmacnia układ mięśniowy, pobudza funkcje fizjologiczne, takie, jak: oddychanie, krążenie, przemianę materii, rozwija wyobraźnię i pamięć ruchową. W czasie zajęć ruchowych dziecko rozwija także cechy charakteru, takie, jak: odwaga i samodzielność.

  • Zaobserwujcie, czy Wasze dziecko:
    – dba świadomie o zdrowie: zna znaczenie ruchu na świeżym powietrzu, obserwuje
    zmiany zachowania w swoim organizmie pod wpływem ruchu, np. pocenie się.
    – dba o bezpieczeństwo własne oraz innych
    – zna i stara się przestrzegać zasad zdrowego odżywiania się, uczestniczy
    w przygotowywaniu wybranych potraw.
    – rozróżnia stan chorób od stanu zdrowia, zgłasza objawy złego samopoczucia,
    rozumie konieczność przyjmowania leków i poddawania się nieprzyjemnym zabiegom.
    – wie, że dbałość o żeby jest niezbędna dla zdrowia i estetycznego wyglądu.
    – orientuje się, w jakich sytuacjach potrzebna jest szybka pomoc lekarska.
  • Podejmujcie z dzieckiem różnego rodzaju aktywność fizyczną.
  • Pozwólcie dziecku samodzielnie organizować zabawy ruchowe na świeżym powietrzu
    z użyciem dostępnego sprzętu sportowego.
  • Sprawdźcie, czy:
    – kontroluje utrzymanie prawidłowej postawy ciała w czasie stania, siedzenia, chodzenia i biegania
    – porusza się sprawnie, zachowuje równowagę w ruchu i w pozycjach statycznych
  • W zabawie zaobserwujcie czy:
    – sprawnie porusza się na czworakach w różnych kierunkach
    – rzuca, chwyta i toczy przybory oburącz, lewą i prawą ręką oraz przeskakuje przeszkody
    i skacze obunóż
  • Organizujcie zajęcia ruchowe i gry zespołowe wg ustalonych zasad, instrukcji słownych
    oraz pokazu; włączcie w zabawy element współzawodnictwa.

Kształtowanie czynności samoobsługowych,
nawyków higienicznych i kulturalnych

By ułatwić nabywanie powyższych umiejętności warto dziecku:

  • Przypominać o myciu rąk po wyjściu z toalety, po zabawie oraz przed każdym posiłkiem.
  • Przypominać o myciu zębów po każdym posiłku oraz wdrażać do poprawnego mycia zębów.
  • Przypominać o sprzątaniu po sobie po każdym posiłku oraz po zakończonej zabawie.
  • Zachęcać do samodzielnego ubierania się i rozbierania.
  • Zachęcać do pomagania przy pracach domowych.